Własna firma

Zakładanie własnej działalności – to proste!

 

Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostszym rodzajem firmy. Nazywana jest często samozatrudnieniem, może być założona wyłącznie przez osobę fizyczną. Dzięki temu, że jej rejestracja i prowadzenie nie są skomplikowane, jest najbardziej odpowiednią formą działalności dla drobnego biznesu.

 

O czym powinieneś pamiętać, zanim zarejestrujesz firmę w urzędzie?

 

Pamiętaj, że zarówno wpis do CEIDG jak i aktualizacja danych są bezpłatne!

 

Sprawdź, czy musisz rejestrować swoją firmę

Nie zawsze trzeba rejestrować działalność gospodarczą. Sprawdź, w jakich przypadkach powinieneś zakładać firmę. Jeśli wykonujesz drobną działalność, a Twoje przychody w całym roku w żadnym miesiącu nie przekroczą 50% płacy minimalnej, możesz prowadzić tzw. działalność nierejestrową i nie zgłaszać jej do urzędu, ale powinieneś prowadzić uproszczona ewidencje sprzedaży.

 

Skorzystaj z „Ulgi na start”

 

Jeśli będziesz prowadził działalność gospodarczą i:

 

  • podejmiesz ją po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy kalendarzowych od dnia ostatniego zawieszenia lub zakończenia działalności gospodarczej,
  • nie będziesz jej wykonywać na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym osoba wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy  czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności,

będziesz mógł skorzystać z „ulgi na start”. Uprawnienie to polega na zwolnieniu z obowiązku ubezpieczeń społecznych przez 6 miesięcy kalendarzowych od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

 

Wybierz rodzaj opodatkowania firmy

Jako przedsiębiorca, będziesz miał do wyboru kilka form opodatkowania. Wybierz taką, która pozwoli Ci płacić jak najniższe podatki. Pamiętaj, że nie będziesz mógł jej zmienić w dowolnym momencie. Przy rejestracji, oprócz wskazania formy opodatkowania, będziesz musiał także określić sposób płacenia zaliczek na podatek (miesięcznie albo kwartalnie). Od wyboru opodatkowania będzie zależeć rodzaj księgowości Twojej firmy.

 Zastanów się, kiedy Twoja firma ma wystartować

We wniosku o rejestrację firmy musisz wpisać konkretną datę rozpoczęcia działalności (może być ona późniejsza niż dzień, w którym składasz wniosek). Zarejestruj firmę wtedy, gdy będziesz miał odpowiednie środki na jej prowadzenie, wyposażone biuro i plan działalności Twojej firmy. Pamiętaj, że wraz z rejestracją przejmujesz obowiązki przedsiębiorcy dotyczące m.in. opłacania składek ZUS. Dlaczego data rozpoczęcia jest taka ważna? Jeśli korzystasz z ulgi ZUS na start i np. założysz firmę na początku miesiąca, od tego momentu zacznie się liczyć okres 6 miesięcy bez składek ZUS na ubezpieczenia społeczne. Jeśli jednak zarejestrujesz działalność w połowie miesiąca, to termin 6 miesięcznej ulgi zacznie płynąć dopiero od następnego, pełnego miesiąca.

 

Wybierz dobrą nazwę dla firmy

Każda działalność musi mieć swoją nazwę. Powinna być ona prosta i łatwa do zapamiętania. W przypadku najprostszych rodzajów działalności, nazwa musi zawierać Twoje imię i nazwisko. Przed rejestracją możesz sprawdzić np. w Internecie, czy ktoś już nie korzysta z wybranej przez Ciebie nazwy.

 

Ustal, czym będzie zajmować się Twoja firma i wybierz kody PKD

Przy rejestracji firmy musisz zgłosić, jakiego rodzaju działalność będziesz prowadził. We wniosku rejestracyjnym wpisujesz tzw. kod PKD, czyli rodzaj działalności. Od tego będzie zależeć m.in. sposób opodatkowania oraz inne obowiązki (np. posiadanie kasy fiskalnej).

 

Zastanów się, gdzie chcesz prowadzić konto firmowe

Jeszcze zanim zarejestrujesz firmę, możesz sprawdzić, który bank oferuje najlepsze warunki dla konta firmowego. Możesz używać prywatnego konta, ale oddzielne konto dla firmy jest znacznie wygodniejsze. Niektóre banki pozwalają zakładać konto firmowe przed rejestracją firmy. W innych będziesz mógł to zrobić dopiero po rejestracji firmy. Po założeniu konta, będziesz musiał zgłosić jego numer do urzędu.

 

Już wiem, co potrzebuję do rejestracji firmy. Co dalej?

 

Przygotuj niezbędne dokumenty i zarejestruj firmę

W przypadku działalności jednoosobowej do rejestracji wystarczy dowód tożsamości oraz należy wypełnić formularz CEIDG-1 na stronie ministerstwa lub e-PUAP . W zależności od tego, ile ma się czasu i gdzie aktualnie się znajduje, przyszły przedsiębiorca ma cztery opcje na złożenie wniosku:

 

  • osobiście, w urzędzie miasta lub gminy,
  • listem poleconym (poświadczonym notarialnie),
  • elektronicznie, z użyciem bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
  • elektronicznie, bez użycia bezpiecznego podpisu kwalifikowanego - e-PUAP.

 

Zgłoś się do ubezpieczeń w ZUS

Przy rejestracji firmy w zostaniesz automatycznie zgłoszony do ZUS jako płatnik składek na ubezpieczenia. Musisz jednak dodatkowo zgłosić się do ubezpieczeń. Jeśli po raz pierwszy zakładasz firmę, albo miałeś długą przerwę od zakończenia działalności, możesz skorzystać z ulgi na start (przez 6 miesięcy możesz opłacać tylko składkę zdrowotną) albo z małego ZUS-u. Jeśli zakładasz firmę jednoosobową, zgłoszenia do ZUS możesz dokonać w trakcie rejestracji firmy (online albo w urzędzie). Jeśli chcesz to zrobić po rejestracji, masz na to 7 dni od rozpoczęcia działalności. Do ZUS powinieneś zgłosić również swoich pracowników i osoby współpracujące.

 

Zgłoś dane firmy do urzędu skarbowego po rejestracji

Przy rejestracji, Twoja firma „automatycznie" otrzyma numer NIP. Jeśli zakładasz spółkę cywilną albo spółkę handlową w Krajowym Rejestrze Sądowym, po rejestracji będziesz musiał dokonać dodatkowego zgłoszenia tzw. danych uzupełniających do urzędu skarbowego (takich jak m.in.: adres działalności, miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej).

 

Zarejestruj się jako podatnik VAT

Jeśli chcesz od początku działalności być „vatowcem" albo zgodnie z przepisami masz obowiązek nim być, zarejestruj się w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT. Jeśli zamierzasz np. kupować usługi od innych firm w UE i rozliczać VAT z tych zakupów, zarejestruj się również jako podatnik VAT-UE.

 

Uzyskaj zezwolenie na działalność

Upewnij się, że do prowadzenia firmy nie potrzebujesz dodatkowych zezwoleń. Jeśli Twoja działalność jest regulowana (wymaga dodatkowych zezwoleń, koncesji, wpisów), powinieneś zgłosić jej rozpoczęcie do odpowiedniej instytucji.

 

Załóż i zgłoś konto firmowe

Oddzielny rachunek bankowy do rozliczeń firmowych będzie dla Ciebie wygodniejszy niż posługiwanie się kontem prywatnym (chociaż mikroprzedsiębiorcy nie mają obowiązku zakładania konta firmowego). Dowiedz się, jakie są zasady zakładania i korzystania z rachunku firmowego. Sprawdź również, który bank oferuje najlepsze warunki dla przedsiębiorców.

 

Powodzenia!

 

Potrzebujesz więcej informacji?

Zadzwoń już dziś i umów się na konsultacje z Doradcą Zawodowym!

 

Biuro Karier

Uniwersytetu Rzeszowskiego

Budynek Biblioteki UR

ul. prof. Stanisława Pigonia 8

www.biurokarier.ur.edu.pl

 tel.: 17 872 10 27

 

Źródło: https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy

Źródło:http://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/zmiany-w-ubezpieczeniach-wprowadzone-przez-konstytucje-biznesu-/1874820

Najnowsze oferty